Ingen jävla skit-öl
/Vad/
Examensarbete inom utveckling av etikettdesign för för att hjälpa Nils Oscar att nå en ny målgrupp på 25-30 år inom ölmarknaden.
/När/
Våren 2023
/Verktyg/
Adobe Illustrator, Photoshop
/Målgrupp/
25-30-åringar, ölentusiaster
Vilka visuella attribut styr unga vuxnas ölval?
Under min sista termin på Linköpings universitet valde jag och min exjobbs-partner att grotta ner oss i öl och det visuella som klär burkarna/flaskorna med den gyllene drycken.
Varför just öl? Kort svar: Det är gott och vissa öl-designer är riktigt snygga. Men eftersom detta är ett examensarbete krävs det såklart ett mer ingående svar, vilket är att vi kort och gott var intresserade över hur etikettdesign påverkar olika målgrupper vid val av öl.
Så tillsammans med ölföretaget Nils Oscar forskade vi fram vilka designattribut som tilltalar en lite yngre målgrupp inom spannet 25-30-åringar. Resultatet blev ett broderi-koncept som kombinerar det gammalmodiga i Nils Oscar fast med en modern twist (läs svordomar).
Låt oss presentera: Ingen jävla skit-öl